6 nejčastějších mýtů o běhání v zimě

Foto: levelsportkoncept.cz

Mnoho lidí se diví, že běháme celý rok. Sami mají výmluvy, proč oni nemůžou. Tady jsou naše argumenty, proč to jde a skvěle:

 

Mýtus č.1: Musím mít spoustu zimního oblečení!

R2: Pokud máte kvalitní bežecké oblečení na jaro a podzim, příliš si toho pořizovat nemusíte. Jak na to se dočtete v našem článku – Jak se oblékat v zimním období. Neobejdete se ale bez čepice ( ideální jsou tenké z funkčního materiálu – v pletené se budete hodně potit a přehřívat), důležité jsou také funkční rukavice. Nezapomínejte ani na zateplenější delší ponožky nebo pod elasťáky noste kompresní podkolenky. A pokud nejste tak nároční – celou zimu můžete odběhat jen v jedné bundě, jedněch elasťácích a ve dvou termo trikách.

Mýtus č.2: V mrazu běžec prochladne a pak onemocní!

R2: I když se teploty chýlí k nule, nebo pod ni, není dobré se příliš balit. Platí pravidlo oblékat se tak, jakoby bylo o deset stupňů více. Ze začátku můžete sice cítit mírný chlad, ale jakmile se rozběhnete a krev se rozproudí, bude vám teplo. A i pak se budete stejně potit. Velmi důležité je po běhu jít ihned do tepla a převléci se ze zpocených věcí do suchého. Klidně si i vysušte mokré vlasy fénem – od těch totiž můžete také velmi snadno nachladnout!

Mýtus č.3: V mrazech se špatně dýchá!

R2: Mrazivé počasí může někomu dělat problémy, ale teploty nad nulou by měly být v pořádku. Někomu přes nos a pusu pomáhá šála nebo navlečený tunel ( jakoby látková roura, která se dá multifunkčně používat). Nebo zkuste místo dýchání pusou natahovat vzduch nosem. Snadněji se ohřeje a nebude tak ledový. Pokud máte problémy s tímto dýcháním, zkoušejte to opakovaně. Chce to jen cvik!

Mýtus č.4: Ve tmě není nic vidět a je to nebezpečné!

R2: Samozřejmě neradíme ženám, aby běhaly v noci samy v parku. Když ale běháte s někým, i tma může být zajímavá. Běh vnímáte najednou jinak a více se můžete soustředit na svoje tělo a pohyb. Ideální je kvůli bezpečnosti ( zejmána kvůli autům), ale také kvůli lepšímu vidění, používat čelovku. Nyní už jsou k dostání za dobré peníze takové, které na hlavě téměř necítíte, jsou lehké, netlačí a dobře svítí. Naším favoritem jsou značky Led Lenser a Fénix.

Mýtus č.5: Když jdou teploty pod nulu, je to zdraví škodlivé!

R2: Většinou to tvrdí ti, co neběhají. Ideální je však v zimě tréninky trochu uzpůsobit. Vynechat krátké intezivní sprinty a raději je nahradit prohlubováním vytrvalosti. Ideální jsou delší běhy v pomalejším tempu. Protažení pak nechejte až domů do tepla, ale nezapomínejte na něj!

Mýtus č.6: Na sněhu běžec snadno uklouzne a zraní se!

R2: Samozřejmě, že opatrnost je na místě. Takový čerstvě napadaný sníh na ledovém podkladu může pěkně klouzat. Na samotném bílém podkladu se ale běhá dobře. Některé značky dokonce nabízí boty, přímo uzpůsobené sněhu – mají členitější, hrubší podrážku a nepromoknou. Pokud však máte boty do terénu, trailové, skvěle vám tady postačí i ty. A nebo můžete na běh zkusit i nesmeky – speciální pásy na boty s kovovýmí zuby, které se snadno zaseknou i do zledovatělého podkladu. Koupíte je například v běžeckých speciálkách.

Reklama

Napsat komentář