Běžecké snídaně díl 2 – jáhly

Jak už jsem psala, bez dobré snídaně nemůžu fungovat, natožpak trénovat. Tady je další z našich oblíbených snídaní – jáhly nasladko, které jsou vhodné nejenom na zimní období, ale také dodají dostatek energie sportovcům.

 

Proč zrovna jáhly

K jáhlům na snídani mne přivedla moje kamarádka Gabka, od které jsem k narozeninám dostala praktický rýžovar. Naučila mne, že dobrou kvalitní teplou snídani zvládnu bez jakékoliv větší námahy a během pár minut.

Jáhly znaly už naše praprababičky a toto jídlo nikdy nechybělo na jejich stolech. Na začátek jen trocha teorie – zjistila jsem, že se jedná o tradiční místní obilovinu, loupané proso seté. Jáhly jsou bezlepkové, dobře stravitelné, nabité minerálními látkami a vitamíny, vlákninou a také jsou dobrým zdrojem sacharidů (pro běžce ideální!) Dají se používat na tisíc způsobů – jako kaše, naslano i jako příloha třeba místo rýže.

 

Jak na to

Jáhly seženete téměř všude. My máme kousek od bytu Alberta a tak tam kupujeme bio jáhly Albert. Jistotou jsou také obchody se zdravou výživou. A jak je připravuji? Jáhly dobře properu ve vodě a vařím je v poměru jeden díl jáhlů ke dvěma dílům vody. Na sáčku se doporučuje spařit je v horké vodě, aby prý nebyly hořké. Já jsem to nikdy nedělala a chutnaly i tak dobře. Díky Gabčině rýžovaru s jejich přípravou nemám žádnou práci – vaří se v něm totiž samy. Nemusím je míchat, ani nijak kontrolovat. Rýžovar se sám vypne a díky nepřilnavému povrchu se jídlo nespálí. Pokud rýžovar nemáte, zvládnete to i na sporáku v hrnci s pokličkou. Obvykle se vaří okolo čtvrt hodiny. Že jsou uvařené snadno poznáte – nejsou tvrdé a jednotlivé kuličky zvětší dvojnásobně svůj objem. Aby dobře chutnaly, přidávám do vaření půl lžičky mleté skořice.

 

Aby snídaně chutnala

Uvařené jáhly dám do misek, na ještě horké pokladu plátky kokosového oleje ( teď v zimě je totiž tuhý), směs ozdobím čerstvým nakrájeným ovocem – například jablky, hruškami, hroznovým vínem a vše nakonec poliju javorovým sirupem. Skvěle to chutná (zvlášť jablka v kombinaci se skořicí). Kokosový olej zase dodá jemnou exotickou chuť. Já používám bio kokosový od Saloosu – není nijak převoněný a nepřebíjí chuť jídla. Mimochodem moc ráda se jím i celá mažu – je skvělý na suchou pokožku. Výborně ji hydratuje a vyživí.

Zkuste zdravé, avšak velmi dobré jáhly snídat také. Těšíme se na vaši zkušenosti nebo další osvědčené jáhlové recepty!

Reklama

2 Responses to Běžecké snídaně díl 2 – jáhly

  1. […] tak si do nich přidávám třeba špaldové vločky nebo protein) a v zimě si vařím kaše, jáhly nebo mám moc ráda […]

  2. […] ročního období. V zimě mám ráda teplé snídaně – nejrůznější kaše – vločkové, jáhlové, ale i nevařené. V létě to jsou zase smoothie a několikrát do týdne snídám čočku. […]

Napsat komentář