7 věcí, díky kterým je běh občas trápením

Foto: Reebok

Určitě to taky znáte. Někdy běžíte s lehkostí, jde téměř samo a je to ten nejkrásnější a nepřirozenější pohyb na světě. Zato jindy je to dřina, minuty neutíkají, chce se vám to téměř vzdát a vykašlat se na to. Taky to míváme. A tady jsou důvody, kvůli kterým to tak máme nejčastěji:

1. Špatný výběr bot

Ano, někdy se prostě „sáhne“ vedle. Myslíte si, že bude sucho a že poběžíte na asfaltu, takže si vezmete silničky s hladkou podrážkou. Jenže ouha – potkáte kamaráda a ten vás vyhecuje vyběhnout zablácený kopeček, druhý a ještě jeden. Domů se vracíte s blátem i na místech, kde se logicky nikdy nemůže dostat, oblečení má několik nových děr od kamení, po kterém jste se klouzali a na tváři je vidět škleb – říkající „To jsem to dneska ale vymňouk!“

2. Nevhodná snídaně

Psali jsme tu už několikrát, že právě snídaně může ovlivnit i večerní výkon. Důležité je ráno dodat tělu energii a sacharidy, takže taková ovesná kaše nebo vločky s jogutem a semínky jsou to pravé. A k tomu med, agáve nebo javorový sirup a ovoce. Uvidíte, že se vám poběží hned o dost lépe, zvlášť ve dnech, kdy máte závody nebo náročný trénink.

3. Nedostatečně strávené jídlo

Nedávno jsme na jedné běžecké akci měli k obědu na výběr maso nebo těstoviny. I když jsme měli chuť na maso, věděli jsme, že za dvě hodiny po obědě poběžíme. Zvolili jsme proto těstoviny a bylo to dobře. Rychle jsme je strávili a narozdíl od jiných spoluběžců, jsme je při výběhu necítili až v krku. Maso je před během těžké a žaludek s ním má opravdu velkou práci.

4. Málo spánku

Oba jsme velcí spáči a potřebujeme chrnět aspoň osm hodin. Nejsme ani skřivani, ani sovy. Večer moc dlouho nevydržíme a ráno se nám nechce vstávat. Proto před závody dbáme na to, abychom chodili brzo spát. Tvrdí se, že není tak důležitá noc těsně před závodem, ale dvě noci předtím. Držíme se toho. Když jsme totiž nevyspalí, nemáme na běhání dostatek energie.

5. Když jsme po nemoci

Tělo po nemoci regeneruje docela dlouho. Kolikrát se nám stává, že i dva týdny po viróze je trénink  „nalevačku“. Každý kopec je dvakrát delší a třikrát prudší, při sprintu na rovince máme srdce až v krku a tepovka je mimo stupnici. To je jasné znamení, nepřehánět to. Vykašlat se na kopce, sprinty, posilování a věnovat se prostě joggingu. Však ono bude na trénink dost času jindy. Tělo potřebuje čas a pomalý běh mu v regeneraci pomáhá.

6. Příliš mnoho stresu

hat, ale ne žádný ostrý trénink. Klidně dlouhý běh, ale v pohodovém tempu. Hlava se pročistí,  tělo pomalu začne fungovat. Často se nám pak stane, že po pomalé dvacítce si dáme ke konci ostrých pět kilometrů a tělo překvapivě neprotestuje. Prostě si při pomalém běhu odpočine, odplaví stres a začne fungovat jak má.

7. Špatné oblečení

O tom, jak se oblékat v zimě, jsme psali v minulém článku. Přestože jsou tyto rady opakované stále dokola, potkáváme spousty běžců, kteří se navlečou a myslí si, jak je to skvělé. Potí se, funí a pak se po doběhu radují, kolik toho zhubli. Jenže to je jen iluze, hromada oblečení totiž brzdí. Naopak, když se oblečete méně, než jste zvyklí, musí tělo generovat spousty energie na vlastní zahřátí a má ji mnohem méně na samotný běh. Proto je dobré oblékat se s rozumem a vyladit si tu pro sebe optimální tepelnou pohodu.

Reklama

3 Responses to 7 věcí, díky kterým je běh občas trápením

  1. Můjběh napsal:

    Děkuji za článek, ještě bych přihodil běhání v zimě nebo v období, kdy se brzo stmívá a vy najednou koukáte, že běžíte po tmě v terénu, kde není vidět na krok. paráda.

  2. Miroslav Knedla napsal:

    Tak teda nějak nevím… mě nevadí ani jedna ze zmíněných věcí, přesněji řečeno, nestávají se mi 🙂 Boty ok, snídaně atd. taky 🙂

Napsat komentář