Jak si zpestřit trénink v zimě? Skialpy!

Zima přináší otázky, co s tréninkem. Ano – mají se běhat objemy, ale co kompenzační sporty? Objevil jsem a vyzkoušel jeden pro běžce ideální  – skitouring (neboli skialpy) a otestoval jsem je.

Pro ty, kdo o tomto sportu ještě neslyšeli, tak je to vlastně něco mezi běžkami a sjezdovkami. Lyže i boty připomínají klasické sjezdovky. Liší se hlavně vázáním, které umožňuje zpevnit špičku a uvolnit patu. Boty pak jde povolit tak, aby se v nich mohlo lýtko pohybovat, i když nárt zůstává upevněný. Pro stoupání se pak na skluznici natáhnou speciální stoupací pásy. Říka se jím tulení, protože právě tulení kůže se v dávných dobách na lyžích používaly pro stoupání do kopce.

Hned na začátku sezóny v rakouském Kaprunu jsem mohl otestovat letošní modely Dynafitu. Už cestou mi bylo jasné, že to nebude jen tak, provázel nás hustý déšť a pak se přidala mlha, která by se opravdu dala krájet. Utěšoval jsem se tím, že ve dvou a půl tisíci metrech, kde máme základnu, už budeme nad tím vším a bude krásné sluníčko. Přepočítal jsme se. Difuze. Sníh mi zalepil oči, jen jsem vystoupil z lanovky. Neviděl jsem na krok.

20161112_154902

Sotva jsem se vzpamatoval z šoku, už na nás kluci z Dynafitu volali: „Tak fofrem oblíkat a jdeme na kopec, ať víte, o čem hory jsou.“ Tak tedy jdeme na to. Poučen z loňského roku, kdy jsem skialpy zkusil poprvé v Čechách, nevytahuji oblečení lyžařské, ale běžecké. Termotriko, triko s dlouhým a vesta z Polartecu Alpha. Přes běžecké legíny natahuji nezateplené lyžařské kalhoty. Pro výstup je to vše, do batohu přibaluji lehkou zimní běžeckou bundu, ta se bude hodit při sjezdu. Nezapomínám na rukavice, opět jen lehké běžecké.

Začínáme výstupem. Jdeme mimo sjezdovky čerstvým prašanem. Stoupá se mi skvěle. Přes mlhu ostatní spíše jen tuším. Jen Vítka Kněžínka už se ani nepokouším zahlédnout, ten je asi sto metrů před námi a metelí si to svým „vycházkovým“ tempem. Máme za sebou asi 400 výškových metrů a blíží se tma. Sundáváme pásy a jde se dolů, přepínáme vázání na sjezd. „Paráda, úúúúúúúáááá!“ Nemůžu si odpustit zajásání. Tohle zažívám poprvé v životě – úplně čerstvý prašan. Mimo sjezdovku skoro zapomínám, že neumím lyžovat. Normálně jezdím na prkně a lyže sjezdovky jsem na sobě měl naposledy před 20 lety.

Vyjíždíme na sjezdovku a já zjišťuji, že mi lyže nějak nedrží směr, v tom mi to dojde – nepřepnul jsem si boty na sjezd, takže nemám nad lyžemi kontrolu. V prašanu to nebylo znát. Lyže jsem neviděl a sníh příjemně brzdil. Přitahuji botu a vyrážím. Sto metrů je pro mě utrpením. Modlím se, ať už jsme dole. Nejen, že vůbec nevím, jak na tom uježděném sněhu jet, ale zdá se mi, že mi musí upadnout noha. Vybral jsem si pro sebe nevhodné boty. Byly sice skvělé na výstup, ale mám silná lýtka a po utažení boty pro jízdu se cítím, jako při tortuře ve španělské botě.

Na chatě dostáváme výklad, jak to vlastně s výbavou na skialpy je. To nejdůležitější pro začátek je právě výběr boty. Ta prostě musí sedět. Dají se vybrat různé, od lehké závodní – ideální na výstup, připomínající téměř běžkařskou, až po takovou, která je k nerozeznání od lyžáků.

Řeč přichází také na to, jak se skialpy začít. Není to nic složitého, první krůčky jde vyzkoušet na testovacích dnech, kterých se koná za sezónu v Česku a na Slovensku hned několik a na různých místech. Na nich je možné si zdarma půjčit kompletní výbavu a zjistit pod dozorem instruktorů, jak na to. Pro pohyb ve volném terénu už to ale chce lavinový kurz a nebo vyrazit se zkušeným průvodcem. S obojím poradí na testovacích dnech.

20161113_071615

Ráno nás probouzejí lavinové odstřely. Pohled z okna mě doslova připraví o řeč, jediné co dokážu vyslovit je „Pane bože!“ Asi půl hodiny jen zírám z okna a fotím si korunu Alp. Ranní zlatavé slunce zalívá vrcholky hor a pomalu nahlíží do údolí. Nejraději bych hned vyběhl z chaty a šel si projít včerejší trasu, ale nemůžu, až do osmi je zákaz vycházení kvůli zabezpečování svahů proti lavinám.

Druhý pokus, tentokrát s botami, které mi padnou. Začínáme sjezdem, už to není utrpení, jen všechny zdržuji, protože to prostě neumím. Dávám si předsevzetí, že si letos vezmu aspoň hodinový kurz na sjezdovky.

20161113_110345

Vyrážíme na připravenou skialpovou trasu. Počasí je dokonalé. Postup mírným terénem je o něco pomalejší, než na běžkách, ale nemusíme řešit mazání a přece jen do kopce je to o dost pohodlnější. Říkám si, jak je to skvělé a to ještě netuším, co nás čeká. Z upravené trasy přecházíme do volného terénu. Včerejší sníh pod lyžemi krásně křupe a já zjišťuji, že se musím naučit také otáčení ve svahu. Přímo to nejde a tak musíme traverzovat. V hlubokém sněhu to ale není bez přípravy žádná legrace. Vlastně je to legrace náramná, pro ty, co se dívají na bezmála stokilového chlapa, jak se snaží udělat holubičku na lyžích, nespadnout, nesesunout se a nezamotat se do vlastních nohou.

20161113_105612

Snažím se techniku okoukat od zkušenějších, přijímám rady, ale stejně si chvílemi připadám jako chobotnice, které někdo jen tak z legrace svázal chapadla do gordického uzlu.

Nakonec si ale nemůžu stěžovat, byla to neskutečná paráda. Cesta nahoru – 600 výškových metrů místy téměř kolmá stěna, kde bych bez průvodce nevěřil, že je možné projít. Šlo to a  skvěle. Jsem rozhodnutý zařadit tento sport do své zimní přípravy pravidelně.

A kdy je možné si skialpy otestovat? Pro letošní sezónu je vypsáno 22 termínů, z toho některé jsou dvoudenní a na mnoha je možné si i večer zazávodit.

SKIALP TESTOVACÍ AKCE 2016-17

Akce s plnou DYNAFIT podporou vyznačeny tučně

prosinec

10. – 11.12.2016 Špindlerův Mlýn, Krkonoše info/organizátor: Baraque (facebook)
16. – 24.12.2016 Liptovský Mikuláš, Nízké Tatry (SK) i/o: Intersport Liptovský Mikuláš
30.12.2016Špičák, Šumavai/o: Alpsport

leden

7.1.2017 Noc Tuleních Pásov, Valčianská Dolina, Malá Fatra (SK) i/o: Skialpshop Vrůtky
7.1.2017 Skialp fest, Štrbské Pleso, Vysoké Tatry (SK)  i/o: Sport Rysy
13.1.2017 Dynafit Vertical Race, Lysá Hora, Beskydy (jen závod) i/o: skialp-beskydy.cz
14. – 15.1.2017 Dolní Morava, Kralický Sněžník i/o: Alpsport
14.1.2017Dap Sport Skialp Day, Krkonošei/o: Dap sport HK
21. – 22.1.2017 Dynafit Rock Point Skialptour 2017, Pec pod Sněžkou i/o: Dynafit/Rock Point
21.1.2017 Dynafit Test Day, Dolní Morava, Kralický Sněžník i/o: horskyvudce.cz
28.1.2017 Dynafit Skialp Day, Kubínská hoľa (SK) i/o: Piso sport
28. – 29.1.2017 Dynafit Test day, Skiareál Kraličák, Hynčice pod Sušinou i/o: skikralicak.cz

únor

1. – 8.2.2017 Vysoké Tatry (SK) i/o: Intersport Rent Galfy
4.2.2017 Ski(alp) Fest, Bílá, Beskydy i/o: skialp-beskydy.cz
11. – 12.2.2017 Dynafit Rock Point Skialptour 2017, Dolní Morava i/o: Dynafit/Rock Point
11. – 12.2.2017 Dynafit test day, Rokytnice n. Jizerou, Krkonoše i/o: Outdoor distribution
18. – 19.2.2017 Jahodná, Košice (SK) i/o: Intersport Košice
18. – 26.2.2017 Liptovský Mikuláš, Nízké Tatry (SK) i/o: Intersport Liptovský Mikuláš