5 chyb, které dělají běžci při oblékání v zimě

Foto: Craft

Že se dá běhat v každém počasí a po celý rok, jsme toho my živým důkazem. Aby však byl trénink komfortní a nepřinesl zbytečné zdravotní potíže, je potřeba dodržet několik pravidel a vyhnout se těmto věcem:

1. Odkryté kotníky

V reklamách na zimní běžeckou výbavu často vidíme, že běžci i ve sněhu nosí ty nejnižší ponožky a tak je jen mezi botou a koncem legín nebo běžeckých kalhot holá kůže. Ano, vypadá to hezky. Jenže taková frajeřinka vás může stát třeba zánět achilovky. My to děláme tak, že nosíme kompresní podkolenky, které skvěle chrání před nastydnutím a ve velké zimě nebo v mrazu je nosíme ještě s příměsí vlny merino. Krásně hřejí.

2. Zadek v chladu

Pokud běháte jen v legínách, tak i když jsou zateplené, tak zejména ženy trápí chlad na zadní a přední části. Může se tak snadno chytit zánět močového měchýře, i přesto, že ledviny jsou chráněné a v teple. Soňa: Já proto nosím elastické termo kraťásky z funkčního materiálu, které oblékám ještě na spodní prádlo a pod legíny. Když je opravdu veliká zima, oblíbila jsem si zateplenou sukni. Má na bocích zipy, takže nebrání pohybu a já jsem krásně v teple. Michal to řeší tak, že přes elasťáky nosí běžecké kraťasy.

3. Nedostatečná ochrana krku

Ne každý výrobce termo nebo bežeckých trik myslí také na ochranu krku, takže velké množství bohužel nemá stojáček. A to je škoda. Pro nás je jednou z nejdůležitějších částí zimního oblečení termo tunel na krk. Je praktický, hezky hřeje, nepouští chlad ke krku a saje a odvádí pot. Důležité je, aby nebyl příliš široký a krk mírně obepínal. A také nesmí být příliš dlouhý, protože pak se nevejde pod běžeckou bundu. Nám se nejvíce osvědčily nákrčníky Craft, rádi máme ale také značku Buff.

4. Frajeření bez čepice

Jasně, ne každému čepice sluší, ale bez ní to prostě v zimě nejde. Hlavou odchází velké množtsví tepla a i když jste dostatečně oblečení, pod pokrývku hlavy nemáte, můžete pak snadno onemocnět. Zvlášť při běhu, kdy se na hlavě potíme a vítr nás tak ještě více ochlazuje. Důležitý je však výběr materiálu čepice. V klasické na lyže nebo na turistiku byste nevydrželi. Čepice musí chránit před zimou, avšak taky velmi dobře odvádět pot. Existují takové čepice, kterou jsou z tak příjemných a lehkých materiálů, že je na hlavě ani neucítíte. Skvělé má např. Asics, Kalenji, Eleven, Sweep aj… Pokud nemáte rádi čepice, může pomoct ještě jeden tunel, který jde použít jako čelenka nebo čepice – podle nálady. Možným řešením je také kapuce, ideálně taková, která přiléhá na čelo a tváře. Tak se chladný vzduch nedostane tam, kam nemá.

5. Přílišné navlékání

Je mráz a tak běžci často mívají pocit, že musí mít na sobě toho co nejvíce. Když se však rozběhnete a krev se rozproudí, ucítíte, že je vám přílišné horko a to dost může trénink zkazit. V horku to prostě není ono. Důležité je vrtsvení. Michal: To se loni vymstilo mě, když jsem šel poprvé zkoušet skialpy. Vzal jsme si na sebe svoje snowboardové oblečení. Při stoupáních jsem se vždy pořádně spotil a při sjíždění jsem myslel, že umrznu. Každou chvíli jsme tak končil v restauraci na horkém grogu (napodruhé už to bylo lepší).

Při běhu je to podobné – čím rychleji běháte, tím méně se oblékejte. V poslední době se nám osvědčilo běhat v termotriku doplněném o vestu. Soňa si zamilovala Nike Aeroloft a já Dynafit Polartec Alfa. Jakmile klesnou teploty hlouběji pod bod mrazu, doplníme je ještě o jedno triko nebo větrovku.

IMG_6470

Reklama

Napsat komentář