5 nejčastějších otázek, které dostáváme o běhání v zimě

Když jsme začínali, tak pro nás byla první běžecká zima trošku strašákem. Přitom jsme zjistili, že to není až taková věda a že i toto období má své kouzlo! Tady jsou odpovědi na to, na co se nás ptáte nejvíce.

Nenachladím se?

I když je opravdu pořádná zima a mráz, když se rozběhnete, bude vám i v málo oblečení brzy teplo. Důležité je vrstvit a používat funkční materiály, které odvedou pot od těla. Když se tělo hýbe a je v pohybu, nenachladí se. Onemocníte však velmi snadno, když ve zpoceném oblečení budete stát na místě a ihned po doběhu se hned neosprchujte a nepřevlečete do suchého. Pokud se nemáte možnost osprchovat, setřete si ručníkem pot a převlečte se. Takže žádné povídání po tréninku – tělo pak velmi snadno prochladne. Vše si řekněte, až budete až v suchém a teplém oblečení.

Nač potřebuji čepici?

Nechápeme, jak někdo v zimě může běhat bez ničeho na hlavě – tou se totiž ztrácí nejvíce tepla. Jen si zkuste ve stejný den vyběhnout kousek bez čepice a pak si ji nasaďte. Uvidíte, že vám pak bude o dost tepleji. Nesmí to však být příliš teplá, vlněná čepice. V té se budete jen potit. Opět by měla být tenká a z funkčního materiálu. Soňa nedá dopustit na čepice s otvorem pro culík – je to praktické a vypadá to také hezky. Michal čepicím moc neholduje, proto nosí čelenky.

Jak běhat ve sněhu?

Dotaz slýcháme ještě s dovětkem – nechci si ublížit, a tak na sněhu a náledí raději nevybíhám. Základem jsou dobré boty, o výběru jsme psali minule. To ale není vše. Další krok je běhat více zeširoka. Při běhu na silnici za sucha dopadají nohy téměř v jedné linii, ale na sněhu a náledí, je potřeba běhat trošičku rozvážněji. Mít širší krok, ale zároveň kratší, snažit se skákat co nejméně. Nezapomínejte také vždy před odrazem došlápnout na celé chodidlo, abyste nohu stabilizovali a až potom přecházet do odrazu.

Co dělat, když namrzne?

Mráz může být dost zrádný. Střídají se hladká místa s pevnými a tam kde dříve bylo bláto, hrozí nepříjemný tvrdý nerovný povrch. Na to vše je potřeba se připravit a dopředu s klouzáním počítat. Platí opět pravidlo o došlápnutí celé nohy. Pak ani nevadí že se sklouznete, protože na celé noze budete mít stabilitu a další krok vše zachrání. Pádu také předejdete běháním v mírném náklonu dopředu. Pokud běžíte v záklonu (to se většinou děje, když máte strach) tak je riziko, že podklouznete spadnete dozadu. Ruce automaticky vyletí vzad a rázem máte vymknutá obě zápěstí a naraženou kostrč, v horším případě otřes mozku. Kdežto při správném držení těla a náklonu dopředu, při podklouznutí jen položíte na zem druhou nohu a situace je rázem zachráněna.

Proč mám zpomalit?

Zpomalení – to není jen o bezpečnosti. V zimě hrozí daleko častěji svalová zranění, protože je tělo studené, a tak nefunguje optimálně. V zimním období se nám ale také zpomaluje metabolizmus, a tak jsou pomalé běhy v aerobním pásmu velice účinné, v souladu s fungováním našeho těla. Na zrychlení bude dost času na jaře.

Nebojte se zimního běhu, užívejte si krásy zimní přírody a pokud máte nějaké další otázky nejen k zimnímu běhání, zeptejte se zde pod článkem nebo na našem facebooku.

Napsat komentář