4 blbé výmluvy, proč neběháte v zimě

Patříte k sezónním běžcům, protože si myslíte, že se v zimě běhat nedá? Tady jsou nejčastější důvody, které slýcháváme, proč to nejde:

Výmluva č.1: Nechci být nemocný

Letní běžci mají představu, že ledový vzduch, vítr, chlad či sněžení musí zákonitě v nejlepším znamenat rýmu, v hoším případě zápal plic či angínu.

Pravda: 

Jakmile se rozběhnete, budete překvapení, jaké vám za chvíli bude teplo a jak se budete potit! Při běhu se proto nenachladíte. Pokud vám vadí vdechovat studený vzduch, dejte si přes nos třeba tunel nebo existují  speciální kukly či bundy s kapucí, která má kuklu. Důležité je po doběhu neprochladnout, ihned jít do tepla a převléct se do suhého.

Výmluva č.2: Nevím, co na sebe

I zde platí oblékat se tak, jako by bylo o deset stupňů více. Když jsme začínali běhat, vždy nám připadalo, že toho máme na sobě málo a že nám zaručeně bude zima. Jenže pak se v mnoha vrstvách běželo špatně. Přehřívali jsme se a byli jsme strašně spocení.

Pravda:

Je jasné, že jen s letními věcmi si nevystačíte. Důležité je mít funkční tričko s dlouhým rukávem, pak druhou, izolační vrstvu, kde postačí tenká mikina, ve které běžně běháte a na závěr větrovka, kterou určitě také máte. Pořiďte si zteplené legíny, dlouhé pokožky a čepici s rukavicema. S tímto si vystačíte celou zimu, nic víc potřebovat nebudete.

Výmluva č.3: Běhat na sněhu je nebezpečné

Zlomit si nohu? Nejsem přece blázen, říkáte si. Navíc dost často nevíte, jak vlastně na něm běhat.

Pravda:

Když napadne sníh, je to pro běžce jedno z nejhezčích období. Sníh křupe pod nohama a je to skvělý trénink, který posílí také jiné svaly. Pozor si dávejte, pokud bylo předtím namrzlo. Je pravda, že led pod sněhem může být nebezpečný a stává se to zejména na chodnících. Jděte proto raději do přírody, kde takové riziko není. My, pokud je hodně namrzlo, používáme na botách nesmeky za pár korun.

Výmluva č.4: Nemám dost energie na zimní běhání

Ano, organismus je v zimě unavější a potřebuje i odpočívat, ale potřebuje také pohyb. Nikde není psáno, že musíte naběhat stovky kilometrů nebo trénovat super rychlým tempem.

Pravda:

Často se jedná jen o pohodlnost, kterou řídí naše hlava a ovlivňuje tak celé tělo. Důležité je mít motivaci – například dát si nějaký (i malý) cíl a zkoušet se k němu přiblížit – například o trošku navyšovat vzdálenosti nebo doběhnout k nějakému pěknému místu. Hodně pomáhá mít i běhacího parťáka – ať už člověka nebo třeba psa. Čtyřnozí přátelé nevydrží a tak vás ven prostě vytáhnou. Uvidíte, že když se rozběhnete, bude únava ta tam.

Leave a Reply