Michal: Moje příprava na stovku? Také tím správným jídlem!

Důležitým bodem mé letošní letní sezóny byl ultra závod Jahorina Ultra Trail v Bosně a Hercegovině. Přípravu k němu jsem začal už na jaře, kdy jsem navýšil tréninkové dávky a zvýšil kvalitu tréninků. Jenže jenom trénovat nestačí. Jedním z hlavních faktorů správné přípravy je také váha a doplňování živin.

Loni se mi podařilo upravit váhu přeskládáním jídelníčku a omezením sacharidů. Dostal jsem se tak ze závislosti na cukrech a posunul svoji váhu výrazně dolů. Jenže letos jsem se dostal do výrazné časové tísně. Pořádání výběhů, příprava novinek blogu a k tomu hlavní práce. To vše mě dost psychicky vyčerpávalo, a tak jsem hledal cestu, jak to vše zvládnout a nezbláznit se. Pomohli mi kamarádi ze Zdravého stravování.

Po konzultacích mých potřeb, započtení tréninků a tělesného složení jsme vybrali na jeden měsíc programu Protein plus. Protože jsem byl ještě loni závislý na cukrech, rozhodl jsem se pro variantu bez jednoduchých cukrů. Abych si vyzkoušel, jak fungují jiné výjimky, zvolil jsem nahrazení brambor jinou přílohou a vyloučení hub, které nemám rád.

Abych byl schopen posoudit, jestli opravdu změna strava zabrala, začal jsme se měřit na Tanitě RD901 – speciální váze, která poskytuje relativně podrobné a dostatečně přesné výsledky.

Úvodní váha tedy byla 85,65 Kg z toho 6 % tuku a svalová hmota 76,55kg, tělesná voda 64,9 % a viscerální (útrobní) tuk 3LV. Hodnoty, které by mi ještě před dvěma lety přišly jako z říše snů. Jenže bohužel pokud chci dobře zaběhnout stovku, musí být výsledky ještě o něco málo lepší, zároveň ale nesmím ztratit výkonnost. Vybalancovat správně příjem a výdej energie není tak snadné, jako když chce člověk jen zhubnout. To byl další důvod, proč jsem se rozhodl pravidelně se vážit na Tanitě a sledovat tak, jestli se vše vyvíjí, jak má.

Při objednávce jsem dostal možnost si nechat jídlo vozit den předem domů, nebo vyzvedávat na výdejním místě. Rozhodl jsme se pro výdejní místo, protože zaručit, že budu doma zrovna, když mi jídlo přivezou, nemůžu. Naštěstí je výdejních míst dost a jedno z nich bylo hned vedle mé kanceláře. Nebylo tedy nic snazšího, než si každé ráno před prací zajít pro svůj příděl krabiček.

Hned první den na mě čekal obrovský šok. To množství jídla! To jako mám sníst? Inu, co se dá dělat. Vypadalo to skvěle, takže jsme se o to musel pokusit. Vajíčka k snídani miluji a když jsou navíc s lososem, tak to je vyloženě pochoutka. Jenže za chvíli už je čas na svačinu. Tu hned první den musím vynechat a pouštím se až do skvělého oběda. Maso k tomu zelí a rýže, i s obědem mám problém, abych ho dojedl, ale chutná mi tak, že se překonávám. V práci si ze mě dělají legraci, že pokud budu takhle jíst, bude ze mě za chvíli kulička. Jenže já vím, že mám jídlo spočítané a tohle množství zkrátka potřebuji, abych doplnil energii na své tréninky.

Odpolední svačinka v podobě smootie a pořádná večeře po tréninku mi přijdou vhod. Všechno je opět chuťově opravdu úžasné. Další dny to jde podobně. Průběžně se vážím a je znát, omezení jednoduchých cukrů. Mírně totiž klesá tělesná voda, na zhruba 62,5 %, poměry tuků a svalů se jednou přikloní na jednu podruhé na druhou stranu, ale spíše se jedná o odchylku měření než reálnou změnu. Samotná váha je po týdnu na 83,2 kg.

Může to být jen nevýrazná odchylka, ale vzhledem k tomu, že postupná měření ukazují klesající trend, nejde už jen o náhodu. Velká výhoda téhle Tanity je, že veškeré údaje zaznamenává v mobilu a já vidím pěkně v grafu svůj vývoj nejen váhy, ale všech měřených veličin.

Při diskusi s jedním výživovým poradcem se dozvídám, že váhy prý nezohledňují správně poměr množství tuků a svalů v případech ,kdy je množství tuků minimální a výrazně výsledek zkreslují. Probírám to tedy s Michalem Štefaničem z Cardiolabu a Vojtou Svobodou z Technisportu, který se váhami Tanita a jejich využitím v tréninku zabývá. Oba mi radí, jak nastavit váhu, tak, aby tyto hodnoty počítala správně i pro mě. Kupodivu mám toto nastavení od začátku tak, jak má být.

Na druhou stranu pro domácí použití není ani tak důležitá přesná hodnota, jako spíše sledování trendu a všímání si, jestli se mění hodnoty svalů tuků a vody, protože se vám může snadno stát, že když si jeden den trochu dopřejete dáte si nějaký dortík, k tomu se třeba špatně vyspíte, vyskočí vám najednou procento tělesné vody a s tím samozřejmě váha, jenže když pak odečtete vodu navíc ve skutečnosti k žádnému nárůstu váhy nedošlo.

Proto jsme se také rozhodl pořídit váho od odborníků, protože mít možnost konzultovat co mi vlastně váha říká se specialistou, je mnohem jistější než hledat mnohdy protichůdné informace na internetu. Jedna věc je, co mi ukazovala váha. Druhá, jak jsem se cítil a co na to mé běžecké časy. Po týdnu a půl už jsem sledoval, že se mi běhá o něco lépe, byť pouhým pohledem na časy okruhů to nebylo úplně patrné. Až když jsem se podíval na segmenty ve Stravě, zjistil jsem, že se na jednotlivých segmentech dost výrazně posouvám nahoru.

Další týden a další kilogram váhy dole. Jídlo mi nepřestávalo chutnat a stále mi přišlo, že je ho strašně moc. Nemám rád, když se jídlo příliš často opakuje a tady se nestalo, abych měl za celý měsíc dvakrát stejné. Navíc nešlo o žádné obyčejné blafy, výjimkou nebyly ryby či plody moře, které miluji. Burito, krůtí, zkrátka pestrý jídelníček, ve kterém nechybělo vůbec nic – ani sladkosti, avšak jak jinak, než bez cukru. I přesto chutnaly dokonale.

Poslední týden už jsem byl opravdu smutný, že budou krabičky pomalu končit. Užíval jsem si každé sousto nejen pro chuť ale také proto, že jsem viděl, jak ne mě správně vyvážená strava působí.

Jaký byl tedy výsledek? Na konci experimentu ukazovala váha 79,9 kg, Tělesná voda 64,2 % tělesný tuk, 5,9%, svalová hmota 71,5 kg a viscerální tuk 2,5 LV. Na první pohled to vypadá, že není správné, úbytek svalů, jenže to byl cíl, s nízkým množstvím tuku už není ideální příliš hýbat. Potřebuji nějaké zásoby, aby bylo tělo ochotné z tukových rezerv brát a svalů mám tolik, že tahat je na horách do kopce je značně neefektivní.

A jaký byl výsledek změny výkonnosti? Na stravě jsem posbíral několik umístění v Top 10 a dokonce i nějakou tu korunku. Můj testovací, 11 km dlouhý okruh Prokopským údolím jsem zvládl o 3 minuty rychleji než kdy před tím, na testech v Cardiolabu se pak ukázal nárůst výkonnosti od jara o 15 %, z toho 5% díky snížení váhy. Svou první stovku jsem zvládl i přes bloudění a několik zásadních chyb nakonec v čase 18:29.

Protože mě čeká letos ještě jeden vrchol sezóny v Polsku, tak zvažuji, že i před tímto závodem budu postupovat podobně a k doladění váhy využiju krabičky.

Jak je to s ekologií?

V průběhu testu se nás několik z vás ptalo, jak jdou dohromady krabičky a ekologie. Docela dobře. Zdravé stravování totiž používá kvalitní plasty a vždy, když si jdete pro nové krabičky ty staré odevzdáte. Odevzdané se pak průmyslově zpracovávají. Použitý plast je totiž velmi kvalitní a vhodný pro další využití. Plastové krabičky jsou tak mnohem ekologičtější, než papírové obaly na jídlo. Mastné papírové obaly totiž nelze recyklovat a ekologická stopa papíru je tak výrazně větší, než u kvalitně zpracovaného plastu.

Méně starostí

Co se mi na krabičkové stravě líbilo, byla úspora času a nakonec i peněz. Času proto, že jsem neustále nemusel přemýšlet nad tím, co budu jít, nemusel jsem chodit nakupovat, ani vařit a mohl se tak více věnovat věcem, co mám rád. Na první pohled se může zdát, že je to poměrně velká investice do jídla. Jenže když jsem si zapsal, co všechno jsem normálně snědl a nakoupil si během dne ( co jsem utratil za různé dobroty a blbosti), tak jsem pak vlastně ušetřil a navíc jsem jedl opravdu velmi vyváženě, takže jsem měl pak i více energie.

Proč využívat při úpravě váhy Tanitu?

Je snadné odpovědět – proto, že tomu výrobci důvěřuji, ale jak jsme se k tomu dostal? Při testech mě v Cardiolabu vždy váží na profesionální lékařské váze Tanita a tak jsem hledal přístroj, který by poskytoval poměřitelné výsledky. Dlouho mi nebyl schopen nikdo moc poradit, než jsem narazil na odborníky v Technisportu. Po několika konzultacích jsme vybrali váhu, která díky použití dvou frekvencí poskytuje dostatečně přesné výsledky. Nemá sice elektrody pro měření horní poloviny těla, ale pro mé účely je i měření jen pro trup naprosto postačující. Skvělou funkcí modelu RD901 je pak komunikace s mobilním telefonem a možnost přehledného sledování vývoje v grafu. Díky tomu nesleduji jen to, jestli jsem zrovna shodil nějaké kilo, ale co přesně se s mým tělem zrovna děje. Časem pak pochopíte, jak rychle se na váze a zejména množství vody projeví třeba i jen jednodenní porušení životosprávy, ale také že stačí jen další dny „neprasit“ a vše se zase rychle ustálí. Na podrobný test Tanity se můžete těšit brzy.

Speciální nonus pro čtenáře a fanoušky našeho blogu:  

Pokud vás krabičková dieta od Zdravého stravování zaujala, máme pro naše čtenáře bonus. Se Zdravým stravováním (www.zdravestravovani.cz) jsme domluvili  10% slevový bonus na libovolný program zadáním kódu RUNNING2 do objednávy na eshopu.

Napsat komentář