Jak mi moderní technika zachránila život na kole?

Jízda na kole je skvělým doplňkem k běhu. Proto stojí za využít nějaký cyklopočítač a nejlépe takový, který je kompatibilní i s vašimi hodinkami. A není to jen tak obyčejná technická hračička, mně dokonce jednou i zachránila před předjíždějícím autobusem.

Proč tedy jako běžec jezdit na kole? Nejenže se na něm po těžkém závodě krásně uvolňují nohy, ale dá se na něm také v přípravě na dlouhé závody zvládnout velkou část objemů, které by při běhu příliš přetěžovaly vaše tělo. Navíc je kolo obrovským tréninkem pro běhání v kopcích, protože se na něm zapojují stejné partie svalů. Jenže když si chcete kolo užít, je sledování údajů na hodinkách krajně nepraktické a tak přichází na řadu cyklopočítač.

Garmin sice čerstvě představil nový cyklopočítač Edge 540 a 840, jenže aby vše na kole správně fungovalo a počítač se dobře používal, je potřeba zvolit také správné příslušenství. My jsme otestovali sadu speciálně určenou pro MTB doplněnou o držák na silniční kolo a radar Varia.

V balení kromě cyklopočítače, ochranného obalu a nastavitelného držáku najdete také bezdrátový ovladač na řídítka a sadu držáků na představec a senzor rychlosti. Dohromady by tahle sada mohla stačit i když máte krom MTB i silničku nebo gravel. Jenže pár dalších doplňků se hodí. Na silničku je přece jen lepší než mít počítač na představci použít delší držák před řídítka. Stejně tak se může hodit senzor kadence a must have pro silniční cyklisty radar Varia.

S touto kombinací jsem vyrazil na Pražskou 50, tradiční cyklistický závod, strávil několik dní v cykloparku na Klínovci a používal na kole při svých cestách po schůzkách a tréninku na londýnský maraton. Na silničním kole jsem používal cyklopočítač samostatně bez senzorů jen se snímačem tepu a radarem. Na horském kolem pak se všemi senzory, dálkovým ovladačem, a protože jsem vždy přejížděl i po silnici nezapomínal jsem opět ani na radar.

 

Není těžké si představit, co je z celé sady mé nejoblíbenější příslušenství. Je to jednoznačně radar Varia. Na hodinkách, cyklopočítači nebo v mobilu ukazuje počet aut za mnou, a jak rychle se blíží. Přesně tahle funkce mě zachránila, když jsme ve stoupání v táhlé zatatáčce uslyšel zapípání z Edge a uviděl rychle se blížící tečku. Okamžitě jsem přehmátl řídítka a připravil se na vzdušný výr. V ten moment ke mně přisvištěl autobus a minul mě v minimální vzdálenosti. Tak tak jsem se udržel na krajnici a neletěl buď do příkopu případně nebyl vtažený podtlakem pod zadní kola autobusu.

 

Druhou nejoblíbenější částí výbavy se stal MTB držák. Jde ho totiž podle potřeby nastavit do polohy, která mi nejlépe vyhovuje. Ať už proto, aby na display nesvítilo slunce nebo abych mohl Edge lépe ovládat. Naopak jen zřídka jsem používal dálkový ovladač. Skoro by mi na něm stačilo jedno tlačítku na přepínání zobrazení. I když se na displej vejde dostatek údajů, přepínal jsme si s oblibou mezi navigační mapou a datovými poli. Tím nechci říct, že je k ničemu. Naopak když jsem si na něj zvyknul. Pomalu jsem zapomínal, že má Edge dotekové ovládání. Navíc při jízdě v rukavicích je lepší použít tlačítka. Na silničce s bezprstovými rukavicemi bylo naopak snazší použít dotek.

Posledním dílkem skládačky byl senzor rychlosti. Jeho uplatnění bylo jednoznačné při sjezdech v hustém lese. Dával okamžitou informaci o rychlosti, která by z GPS nebyla tak přesná. Navíc když je připojený, funguje mnohem lépe funkce autopauzy, protože reaguje na skutečné otáčení kola a nematou ho drobné odchylky měření GPS.

Posledním, co jsem s Edgem spároval, bylo měření tepu, a to nejen přes hrudní pás, ale když jsem si ho zapomněl. Přepnul jsem své hodinky do režimu vysílání srdečního tepu a jako snímač tak použil je.

A moje resumé?

Po několika-měsíčních zkušenostech tak jsem přesvědčen, že zvolená sada je skvělý startovací balíček, který si ale postupně rozšíříte o další senzor rychlosti a kadence, druhý držák, radar a třeba časem i wattmetr, který zase rozšíří schopnosti celé sestavy. Já už se těším na další naježděné kilometry, čeká mně totiž letos několik závodů, kde se mi naježděná vzdálenost vrátí.

 

Leave a Reply